MASTERCLASS

Business Model Canvas
begrijpen & doen
een terugblik

Op donderdag 31 oktober 2019 was de Masterclass Business Model Canvas door Roald Tichelaar.

Hieronder een recap en de slides van de avond.

Volgende events ook niet missen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

BLIJF OP DE HOOGTE

De gebreide schoen van Nike en het Business Model Canvas

Op de laatste dag van oktober verzorgden Roald Tichelaar en Misha van Hamersveld, bestuursleden van Agile MarCom Consortium een Masterclass over het Business Model Canvas. Bijna iedereen kent het Canvas, maar hoe pas je het nu toe zoals bedoeld? Het lijkt simpel, maar op het moment dat je ermee aan de slag gaat kun je er gelijk mee vastlopen. Wat is de bedoeling van die negen vakken, hoe vul je ze precies in?

Breekijzer
De bedoeling van het canvas is, benadrukt Roald, dat het je een holistische kijk op een product of dienstverleningsconcept biedt. Doordat we in organisaties werken die veelal functioneel zijn ingericht, hebben de meesten van ons een silo-blik op waardecreatie. Het canvas fungeert dan als breekijzer; het dwingt ons om na te denken over de vraag; hoe creëren we als organisatie in z’n geheel waarde?’.

Front- en backstage

Organisaties kun je zien als een performance, vinden de bedenkers van het Business Model Canvas. Waar de vakken aan de linkerkant van het canvas de backstage kant van een organisatie vertegenwoordigen, staan de vakken aan de rechterkant voor de frontstage. Dat is het gedeelte waar de organisatie zich zichtbaar inspant om de dienst of product bij klanten te krijgen. Het deel waar de waarde gecreëerd wordt.

Het backstage stuk is het onzichtbare gedeelte, en daar wordt vooral scherp op kosten gelet. Maar net als in het theater staat of valt het succes van de organisatie met de samenwerking tussen front- en backstage. De gebreide schoen van Nike bijvoorbeeld is voortgekomen uit een insight opgedaan aan de backstage-kant van het canvas. In eerste instantie was het idee om hiermee kosten te besparen.

Kloppend hart

Centraal in het Business model canvas staat de waardepropositie: wat biedt de organisatie voor producten en diensten aan welke klantgroepen?

Over deze twee vakken heeft Alexander Osterwalder samen met anderen nog een boek volgeschreven en een apart canvas voor ontworpen: het Value Proposition canvas. Misha van Hamersveld gebruikt dit bij haar klantopdrachten om nieuwe diensten te ontwikkelen samen met medewerkers aan de klantzijde van de organisatie.

Zij benadrukt hoe belangrijk het is om hierbij de echte klantobservaties te gebruiken en weg te bewegen van aannames over wat klanten nodig hebben. Als facilitator gaat hier je meeste werk in zitten. “Heb je dit letterlijk zo gehoord van een klant?”, “In welke context gaf de klant aan dit nodig te hebben?“ Ook geeft Misha aan dat je het beste op canvassen van A0 formaat kunt werken, zodat de deelnemers de proposities onder hun handen zien ontstaan. Op deze manier samen aan proposities bouwen lijkt intensief, maar uiteindelijk scheelt het zeeën van tijd: de boodschap, de voordelen, de oplossing – alles wat je in je marketingcommunicatie nodig hebt, schep je zo van het ingevulde canvas af.

Licht aan

De deelnemers verlieten met een berg nieuwe inzichten House of Performance, onze gastheer van de avond. Zoals een van deelnemers na afloop zei: “Alsof je een kamer binnenkomt en je doet het licht aan, je ziet opeens alles.”



Tekst: Mariëlle Roozemond

Het Business Model Canvas

Roald Tichelaar

Case Value Proposition Canvas

Misha van Hamersveld